Ring oss för att få hjälp phone 054 - 29 15 00
Ring oss för att få hjälp phone 054 - 29 15 00
  • home
  • keyboard_arrow_right
  • Referenser
  • keyboard_arrow_right
  • Aritco når högre
format_quote

Sedan vi började samarbeta med Midpoint kan vår IT-avdelning numera fokusera på projekt som ger affärsnytta, vilket gör att vi både säljer mer och får nöjdare kunder. Driften överlåter vi åt Midpoint.

 

Anders Carlsson, IT Chef


Aritco når högre

Bakgrund
Vi tillverkar mindre hissar för publika- och hemmamarknaden. Vi har hållit på sedan 1995. Från en början med stor satsning mot den publika marknaden så som museum och andra offentliga/kommunala byggnader. Hemmamarknaden med villahissar har växt på senaste tiden. Asien växer mest men också Europa då fler bygger på höjden vilket är bra för oss. Idag har hissen blivit en statusgrej.

Vi kan och leder utvecklingen i ”mellanstora hiss-segmentet”. Vi har tagit fram en liten och innovativ hiss som kan anpassas till befintliga hus. Vi utvecklar hemmamarknad och tror på att hissen blir mer som en möbel i framtiden. När hissen flyttar in i hemmet ställs det nya krav som till exempel nytt säkerhetstänk och på ljudnivåer. Hissen ska vara uppkopplad mot wifi och styras från appar. Vi behöver ta fram nya funktioner och nytt tänk vilket ställer krav på oss.

Utmaningar
Vi ville få bättre koll och kontroll på våra anställdas IT-miljö. Vi behövde en partner som var expert på detta och kunde coacha oss på rätt väg. Dessutom ville vi att det skulle vara skalbart, lätt att öka och minska antal användare eller andra resurser. Från första början behövde vi hjälp med ett CRM-system.

Då vi redan var inne på Microsoft-spåret kändes det naturligt att titta på Dynamics CRM. Microsoft rekommenderade Midpoint, då vi var ute efter ett CRM-system i molnet och vi behövde en leverantör. Vi hade redan en annan leverantör men Microsofts rekommendation vägde tungt. Vi hade inte så bra koll på Midpoint men direkt från start visade de prov på att vara flexibla och vi fick attention direkt. Dessutom gjorde de en bra förstudie som gav de svar vi ville ha och visade prov på deras kompetens.




Lösningen

Vi har underlättat vårt interna jobb och tiden som våra användare behöver lägga på eventuella IT- och data-problem. Vi försöker jobba i små projekt. Vi vill tänka stort men jobba i små steg. Hanteringen av ”Arbetsplats som tjänst” och Office 365 följer numera en tydlig process. Det har blivit lättare att få in folk i organisationen snabbt.

Det är bra att vara i molnet, det blir skalbart. Vi har kunnat växa utan problem i organisationen. Det går snabbt att komma igång. IT-avdelningen kan jobba med interna projekt som ger affärsnytta, vilket gör att vi säljer mer och får nöjdare kunder. Internt jobbar vi nu med utveckling och mötet med kunden, istället för att spendera tid i serverrummet. Företag som outsoucar driften slipper problem och får mer tid att lägga på affärsnytta och produktivitet.

Mitt tips är: tänk igenom före och gör en bra kravspecifikation. Det kan låta enkelt men det är viktigt. Försök lära känna er leverantör. Det lutar mer och mer åt att relationen och samarbetet blir viktigare än att endast se på priset.

Kontakt