Ring oss för att få hjälp phone 054 - 29 15 00
Ring oss för att få hjälp phone 054 - 29 15 00
  • home
  • keyboard_arrow_right
  • Referenser
  • keyboard_arrow_right
  • Folkpool
format_quote

Att gå från papper och penna, pärmar och mappar till att effektivisera genom digitala lösningar gör att vi kan fokusera på kärnverksamheten - att sälja pooler och Spabad.

 

Lina & Cecilia, Folkpool i Karlstad


Folkpool

Den digitala transformationen sker nu och möjligheterna är oändliga. Viljan att skapa innovation och konkurrensdrivande förändring genom nya lösningar är stor hos svenska företagsledare. Men det råder en kunskapsbrist i hur företag ska gå tillväga vilket har gjort att många ligger efter - vad ska man börja med och hur ska man lägga upp arbetet med att gå från analogt till digitalt?

Det är något som Folkpool i Karlstad har fått erfarenhet av sedan de tog över företaget i juli 2016. Nu är det Lina Solin och Cecilia Kullstrand som driver Folkpool i Karlstad, också de enda ledande tjejerna inom företaget i Sverige. De såg snabbt att verksamheten behövde moderniseras och digitaliseras för att leva vidare. Att gå från papper och penna, pärmar och mappar till att effektivisera genom digitala lösningar och kunna fokusera på kärnverksamheten - att sälja pooler och Spabad.

 

Vår största utmaning har varit flytten från en personlig och analog styrning till en digital som möjliggör mer effektiva processer. All viktig information vi behövde från förra ägaren fanns i hans huvud. Vi har helt enkelt fått börja om från början, säger Lina Solin, delägare Folkpool Karlstad.

Det är ju inte helt ovanligt vid ägarskiften att en stor del av informationen kring företaget bara finns odokumenterat hos de tidigare ägarna. Lina och Cecilia visste vad de ville åstadkomma digitalt, men hade svårt att sätta fingret på vad exakt de behövde.

 




Lösningen

Det första vi tog tag i var att skapa ett riktigt kassasystem och ekonomisystem. Vi behövde en IT- leverantör som kunde hjälpa oss med helheten. Vad vi skulle börja med och fokusera på först, säger Cecilia Kullstrand, delägare Folkpool Karlstad.

Valet föll på Midpoint som bland annat hjälpt til att bygga upp ett fungerande system från grunden. Första steget var att optimera tillgången till alla system och standardisera klienterna såsom laptop och telefoner. Andra steget var att skapa en fjärrskrivbord- och fildelningstjänst för att kunna jobba mobilt. Som ett sista steg introduceades en molnbaserad telefonväxel för att effektivt hantera all telefoni.

För oss på Folkpool har den digitala transformationen bara börjat. Nu har vi precis öppnat butiken i nya fräscha lokaler. Framåt fokuserar vi på att fortsätta utveckla företaget och att nå ut till nya kunder och yngre målgrupper, bland annat genom digital marknadsföring, säger Cecilia Kullstrand.

folkpool_350.jpg
Kontakt